Για τους Καταλανούς η Μπαρτσελόνα είναι κάτι παραπάνω από μία ομάδα. Αυτό ισχύει και για την οικονομία της Βαρκελώνης, καθώς η Μπάρτσα αποτελεί ένα από τα πιο αξιόλογα τουριστικά αξιοθέατα της πόλης, ενώ ενισχύει σημαντικά τα φορολογικά έσοδα και την απασχόληση στην πόλη.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Deloitte, η Μπαρτσελόνα συνεισφέρει το 1,5% του ΑΕΠ της πόλης καθώς κάθε ένα ευρώ στον προϋπολογισμό της ομάδας παράγει 2,3 ευρώ στο ΑΕΠ της πόλης. Επίσης, κάθε ένα ευρώ που δαπανά η Μπαρτσελόνα δημιουργεί επιπλέον φορολογικά έσοδα 0,60 ευρώ.

Εσοδα

Μόνο το 2017 τα φορολογικά έσοδα της πόλης που σχετίζονται με το κλαμπ έφθασαν τα 242 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, 16.500 θέσεις εργασίας σχετίζονται άμεσα με τις δραστηριότητες της ομάδας.

Το 6% των τουριστών δηλώνει ότι βασικός λόγος για να ταξιδέψει στην πόλη είναι η ομάδα της Μπαρτσελόνα, ενώ η επίσκεψη στο «Καμπ Νου» και στο μουσείο του συλλόγου αποτελεί το πιο δημοφιλές τουριστικό πακέτο. Μόνο το 2017, 2,45 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν τη Βαρκελώνη για δύο ημέρες προκειμένου να παρακολουθήσουν αγώνα της ομάδας, ενώ οι επισκέπτες στο μουσείο της έφθασαν το 1,57 εκατ.

i-adeia-varkeloni-vythizei-tin-mpartselona0
Το 2017, 2,45 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν τη Βαρκελώνη για δύο ημέρες προκειμένου να παρακολουθήσουν αγώνα της ομάδας, ενώ οι επισκέπτες στο μουσείο της έφθασαν το 1,57 εκατ. 

Τα νούμερα αυτά αποδεικνύουν γιατί η Μπαρτσελόνα αποτελεί βασικό εξάρτημα της τουριστικής βιομηχανίας της Βαρκελώνης, αλλά και το πόσο σημαντικός είναι ο τουρισμός για τα έσοδα του κλαμπ. Στις παλιές καλές ημέρες, οι τουρίστες έφερναν χρήμα τόσο στην πόλη όσο και στα ταμεία της Μπάρτσα, έστω και αν οι οπαδοί της αναγκάζονταν να υπομένουν στο «Καμπ Νου» τουρίστες –κυρίως Ασιάτες– να παρακολουθούν αγώνα της ομάδας φορώντας φανέλα της μισητής Ρεάλ Μαδρίτης.

Τα ξέσπασμα της πανδημίας άλλαξε τα πάντα και ανέδειξε την εξάρτηση της Μπαρτσελόνα από τον τουρισμό. Η ομάδα της Καταλωνίας έχει δεχθεί πολύ μεγαλύτερο πλήγμα από τον κορωνοϊό σε σχέση με τα άλλα μεγαθήρια του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Η ζημία από την πανδημία ξεπερνά σήμερα τα 200 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του συλλόγου. Αυτή η μεγάλη ζημία σε συνδυασμό με την καταστροφική πενταετία της διοίκησης Μπαρτομέου έχουν φέρει την Μπαρτσελόνα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Ζημίες

Για τη χρονιά 2019-2020 ο σύλλογος εμφάνισε ζημίες 97 εκατ. ευρώ, αν και τα έσοδά του κινήθηκαν στο υψηλό –για ποδοσφαιρική ομάδα– ποσό των 855 εκατ. ευρώ. Χωρίς την πανδημία, τα έσοδα θα είχαν υπερβεί το 1 δισ. ευρώ. Πλέον, το συσσωρευμένο χρέος της Μπαρτσελόνα πλησιάζει τα 490 εκατ. ευρώ και ο σύλλογος –που την περίοδο αυτή διοικείται από υπηρεσιακή διοίκηση μετά την παραίτηση του Μπαρτομέου, στα τέλη Οκτωβρίου– αναζητεί τρόπους για να σώσει την παρτίδα.

Παράλληλα, «τρέχει» το πρότζεκτ Espai Barca, που αφορά την ανακαίνιση και αύξηση της χωρητικότητας του «Καμπ Νου» από 94.000 σε 117.000 θέσεις, την αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών της ακαδημίας, της περίφημης Μacia, αλλά και την αναβάθμιση των προπονητικών εγκαταστάσεων. Με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα, πάντως, το μέλλον του σχεδίου είναι αμφίβολο, και οι ελπίδες επαφίενται στις διαπραγματεύσεις της ομάδας με την Goldman Sachs για την εξασφάλιση δανείου.

i-adeia-varkeloni-vythizei-tin-mpartselona1Πώς έφθασε όμως μια τόσο μεγάλη ομάδα, μια πραγματική μηχανή παραγωγής χρήματος και υπεραξίας, στα πρόθυρα της χρεοκοπίας; Ευθύνονται μόνον ο κορωνοϊός και το πλήγμα στον τουρισμό; Προφανώς και όχι. Η πενταετία Μπαρτομέου αποδεικνύεται καταστροφική για την Μπαρτσελόνα, τα οικονομικά της οποίας δεν ήταν στην καλύτερη δυνατή κατάσταση και πριν από την πανδημία.

Βασική αιτία ήταν η κακοδιαχείριση και οι κάκιστες επιλογές του προέδρου Μπαρτομέου. Ο 57χρονος επιχειρηματίας –η εταιρεία του κατασκευάζει διαδρόμους επιβίβασης επιβατών σε αεροπλάνα και πλοία εξ ου και το «θυρωρός», το παρατσούκλι που του κόλλησαν οι φίλοι των «μπλαουγκράνα»– δεν κατάφερε να ελέγξει το μισθολογικό κόστος της ομάδας.

Ο κάθε παίκτης της Μπαρτσελόνα λαμβάνει ετησίως 11 εκατ. ευρώ κατά μέσον όρο –το ετήσιο συμβόλαιο του Μέσι χωρίς τα έξτρα είναι στα 106 εκατ.– με αποτέλεσμα το μισθολογικό κόστος να φθάνει το 69% των εσόδων, όταν της Ρεάλ Μαδρίτης αγγίζει το 53%. Αν σε αυτό προστεθεί και το κόστος της κάθε μεταγραφής, τότε το ποσοστό επί των εσόδων εκτοξεύεται περίπου στο 80%.

Ναυάγιο

Η δεύτερη αιτία του διαφαινόμενου ναυαγίου είναι οι εξαιρετικά άστοχες, αν και υπερβολικά ακριβές, μεταγραφές. Από το 2015 η ομάδα που το 2017 έλαβε πάνω από 220 εκατ. από την πώληση του Νεϊμάρ, έχει δαπανήσει πάνω από 1 δισ. σε μεταγραφές. Αυτός όμως ο πακτωλός χρημάτων δεν είχε αποτέλεσμα και έτσι ήρθε το εξευτελιστικό 8-2 από την Μπάγερν τον περασμένο Αύγουστο στον ημιτελικό του Τσάμπιονς Λιγκ.

Στο παιχνίδι αυτό, ο Ουσμάνε Ντεμπελέ (κόστος αγοράς 130 εκατ.) δεν ήταν καν στη 18άδα, ο Αντουάν Γκριεζμάν (αγορά 120 εκατ.) μπήκε αλλαγή και ήταν απλή αναφορά στο φύλλο αγώνος και ο Φελίπε Κουτίνιο (αγορά 145 εκατ.) πέρασε αλλαγή αλλά με τη φανέλα της Μπάγερν – είχε δοθεί δανεικός. Σκόραρε πάντως δύο φορές και μοίρασε μία ασίστ, βάζοντας το τελευταίο καρφί στο φέρετρο της Μπαρτσελόνα.

 

ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ